Dan planete Zemlje 2012
Zahtijevamo da se za svako posječeno stablo zasadi jedno odraslo stablo na trasi GGM-a i dva mlada stabla na drugim lokacijama u gradu. Zahtijevamo da se obilježe biciklističke staze cijelom trasom GGM-a. |
Dan planete Zemlje službeno se obilježava od 1992. godine kada je tokom Konferencije UN-a o okolišu i razvoju u Rio de Janeiru na kojoj je sudjelovao veliki broj predstavnika vlada i nevladinih organizacija usklađen program za promociju održivog razvoja. Na prijedlog bolivijske vlade 2009. godine Opća skupština Ujedinjenih naroda je 22. april proglasila međunarodnim Danom planete Zemlje.


Ovo su nekad bili divlji kesteni koji više nikad neće čistiti zrak, štititi od buke, od prejakog sunca, biti dom pticama…
A moglo je bolje…
Glavna gradska magistrala. GGM. “Dugoročno rješenje svih saobraćajnih problema u Zenici (S. Mutapčić)”. “Najvažniji saobraćajni projekat u historiji Zenice, bez kojeg bi ovaj grad za nekoliko godina dospio u saobraćajni kolaps (F. Hodžbo)”. “Najveći saobraćajni projekt u historiji Zenice i znači novi pristup Zenici, novi razvoj, to znači bolje povezivanje unutrašnjeg saobraćaja, bolje uvezivanje desne i lijeve obale Bosne i uvezivanje na koridor 5-C. Za Zenicu ovo znači angažovanje domaće građevinske operative, otvaranje novih radnih mjesta i novih perspektiva (H. Smajlović)”. “Još jedan znak optimizma (V. Inzko)”
Saobraćaj u Zenici jeste i loše planiran a još lošije uređen, ceste su u jako lošem stanju, instalacije vode i grijanja su tako loše da imamo preko 50% gubitaka – u sezoni svaki dan platimo 80 MW a grijemo se sa 40 MW, koliko dođe do potrošača. Kanalizaciona mreža često je začepljena, pa se nakon kiše desi da je stara zgrada općine potopljena.


Prema svemu navedenom, Zenici zaista jeste potrebna rekonstrukcija saobraćajne infrastrukture i zato je obnovljen projekat GGM-a star preko 30 godina. U Elaboratu o procjeni utjecaja na okoliš koji je napisala Katedra za ekologiju Univerziteta u Zenici, a na osnovu tog Elaborata Okolišnu dozvolu za GGM izdalo Ministarstvo za prostorno uređenje, okoliš i turizam Ze-Do kantona, piše da “izgradnjom GGM-a neće doći do značajnije deforestacije“.

Ta rečenica iz Elaborata ima strašne posljedice, o kojima niko nije vodio računa. Kad je u martu 2012. počela izgradnja GGM-a, pokazalo se da će stotine stabala u Sarajevskoj ulici platiti danak toj rečenici. Početkom marta, premješteno je 13 stabala u park u naselju Babina rijeka. Očekivali smo da se to nastavi i s preostalim stablima, pa je Eko forum taj potez pohvalio na svojoj web stranici, a druge ekološke organizacije su tom parku dale ime po Mustafi Omanoviću, na 3. godišnjicu smrti ovog najpoznatijeg zeničkog ekologa. Nažalost, stalo se na nesretnom broju od 13 stabala i nijedno drvo više nije premješteno, jer “nije moguće premještati stabla deblja od 15 cm (M. Begagić)”.



Premještanje stabala uopšte nije rijetkost, i nije nemoguće premještati stabla deblja od 15 cm. Stablo staro 500 godina poznato kao “John Knox Tree” je premješteno ispred jednog dvorca u Škotskoj, i to u vrijeme kad nije bilo teške mehanizacije koju danas imamo na raspolaganju.


Danas postoji mehanizacija za premještanje velikog drveća, a mogu se koristiti i druge tehnike, koje podrazumijevaju da se godinu dana unaprijed iskopa dubok jarak oko krošnje drveta, a tek naredne godine se može izvršiti premještanje na drugu lokaciju.







Obzirom da je sad već kasno za premještanje drveća, jer pripremni radovi nisu urađeni kad je trebalo, moramo sanirati posljedice i zasaditi odraslo drveće cijelom trasom GGM-a, jer je zagađenje zraka u Zenici već godinama prekomjerno i samo drveće može umanjiti posljedice:
- integralne proizvodnje u željezari ArcelorMittal,
- uglja s visokim sadržajem sumpora koji se loži u privatnim kućama i gradskim kotlovnicama,
- starih i neispravnih automobila, te
- hiljada tona drumske prašine koja nastaje na gradskim cestama jer se te ceste adekvatno ne održavaju.
Zahtijevamo da se za svako posječeno stablo zasadi jedno odraslo stablo na trasi GGM-a i dva mlada stabla na drugim lokacijama u gradu. Pored drveća, GGM bi morala imati i biciklističke staze, kako bi se omogućio i ovaj način transporta, koji je u Zenici danas nemoguć ili u najmanju ruku opasan. Izrada tih staza ne zahtijeva nikakva ulaganja, dovoljno je dio pješačkih staza označiti na odgovarajući način, kako je to urađeno u većini evropskih gradova.
0 Comments